مقالات

بهترین پماد برای زخم بستر

به عنوان بهترین پماد زخم بستر در ایران، میتوان به پمادهای کالاندولا، کامفیل، سولفادیازین، نئودرم اشاره کرد. در این مقاله توضیح کاملی درباره شان می دهیم.

بهترین پماد خارجی برای زخم بستر چیست؟

بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد، استفاده و اثر بخشی کرم های موجود برای درمان زخم بستر بستگی به شدت زخم یا زخم فشاری فرد دارد. پمادها به طور معمول برای درمان زخم بسترهای نوع درجه یک یا دو تجویز می شود. در مراحل بهبود چنین زخم هایی یک سری کارهای روال و همیشگی مثل تمیز کردن و خشک کردن زخم، مصرف داروهای خوراکی، آنتی بیوتیک های موضعی و پمادها و ژل ها توصیه می شود. برای زخم های درجه سه یا چهار دیگر پماد جوابگو نیست و بیشتر اوقات کار به جراحی می کشد. اگر زخم بستر بیمار شدت پیدا کرد، به هیچ عنوان خودسرانه دارویی مصرف نکنید، حتما برای بهبودی کامل به پزشک خود مراجعه کنید. دو نوع مختلف از پمادها وجود دارد که یا کرم های معمولی هستند یا پانسمان هایی آغشته به این پمادها وجود دارد، در هر صورت بیمار نباید قبل از توصیه پزشک این نوع پمادها استفاده کند. گاهی ممکن است استفاده خود سرانه بهترین پماد برای درمان زخم بستر وضعیت را بدتر کند. هر پمادی در هر شکل مصرفی، به میزان آسیب پوست و سایر شرایط پزشکی بیمار بستگی دارد. در ادامه این مقاله درباره بهترین پماد زخم بستر یا زخم فشاری، تعدادی از بهترین پمادهای ایرانی و خارجی برای زخم بستر را مرور می کنیم که در داروخانه های ایران پیدا می شوند.

برای درمان زخم بستر در اینجا کلیک کنید.

پماد گیاهی کالاندولا

کرم پر طرفداری برا درمان زخم های فشاری پماد گیاهی کالاندولا است. این پماد خاصیت ضد التهابی دارد و باعث پیشرفت تشکیل سلول های جدید و افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده در زخم های بستر مناسب است و زخم سریع تر بهبود پیدا میکند. ماده اصلی که در این کرم استفاده شده است، گل همیشه بهار است. بعد از شست و شو با سرم نمکی و خشک کردن زخم، استفاده از این پماد به خاطر اثرات گل همیشه بها روی پوست شما، برای بهبود زخم موثر است. عوارض جانبی این پماد برای شما بسیار کم است. اما ممکن است علائم آلرژیکی مثل بثورات پوستی، خارش پوست، قرمزی، تورم، خستگی، مشکل در تنفس، تورم صور، لب ها یا زبان رخ بدهد.

بهترین پماد برای زخم بستر

پماد کلوپلاست کامفیل

بهترین پماد زخم بستر و داروی ایده آلی برای پوست های خشک یا تحریک شده ناشی از ترشحات زخم، پماد کلوپلاست کامفیل است. این پماد جزوه بهترین پماد های خارجی که برای زخم های درجه یک یا دو استفاده می شود معروف است. این پماد از گسترش زخم جلوگیری کرده و باعث بهبودی زخم می شود. مواد فعال اصلی این پماد، کربوکسی متیل سلولز و آلژینات کلسیم هستند که هر دو عامل بهبودی زخم به حساب می آیند. پماد زخم بستر کامفیل سطح پلی اورتانی نیمه تراواست که با لایه ای انعطاف پذیر و چسبنده پوشانده شده است. ابتدا باید زخم را با سرم شست و شو کرده و سپس زخم را با مقدار زیادی از این پماد آغشته کرده. در نهایت با اون پارچه ای که زخم را با آن می بندید هم یک لایه پماد بزنید. اطلاعاتی درمورد درمان زخم عفونی در اینجا بخوانید.

بهترین پماد برای زخم بستر

پماد سیلور سولفادیازین

به طور معمول برای پیشگیری یا درمان عفونت های باکتریایی پوست پماد سیلور سولفادیازین تجویز می شود. البته این پماد بهترین برای زخم بستر سالمندان شناخته شده است. نکته مهمی که در این پماد وجود دارد این است که برای استفاده از این پماد برا زخم بستر در افراد مسن، حتما دستکش استریل داشته باشید تا از سرایت عفونت جلوگیری شود. برای استفاده از این پماد سیلور سولفادیازین برای زخم بستر سالمندان باید آن را به طور مستقیم روی قسمت آسیب دیده پوست بمالید، به طوری که کل ناحیه قسمت زخم را بپوشاند مراقب باشید و سعی کنید چیزی به پوست بیمار سابیده نشود. مدت زمان استفاده از این پماد حداقل دو بار در روز بوده است و ناحیه زخم را با پانسمان استریل بپوشانید. قبل از هرگونه استفاده از هر نوع پمادها با پزشک مشورت کنید که آیا انتخاب خوبی برای فرد مناسب کرده اید یا خیر. اگر عوارضی مثل خارش و سوزش، قرمزی پوست یا تغییر رنگ پوست داشته باشید، در هر کدام از این وضعیت خا حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

بهترین پماد برای زخم بستر

پماد موضعی نئودرم

یکی دیگر از پمادهای درمان زخم بستر یا زخم فشاری پماد نئودرم است، موادی که در این پماد استفاده شده مواد فعالی است که التهاب و عفونت آسیب دیده را کاهش می دهد. این پماد از سه ماده فعال گیاه ابوخلسا، عسل و روغن زیتون درست می شود. این مواد باعث کاهش التهاب و عفونت پوست شده و ترمیم بافت آسیب دیده را تسریع می دهد. قبل از استفاده از این پماد باید زخم را شست و شو دهید. بعد از خشک کردن آن یک لایه از این پماد روی ناحیه قرار دهید. این پماد از گسترش زخم بستر جلوگیری کرده و به بهبود آن کمک می کند. پماد نئودرم را میتوان بهترین پماد زخم بستر دانست به خاطر اینکه عسل و روغن زیتون سرشار از مواد مفید هستند و عصاره گیاه ابوخلسا یا هوا چوبه، انواع زخم ها و سوختگی ها را التیام می دهد.

پماد ژانوس ژانوهیل

پمادی که برای زخم دیابت و سایر زخم ها مفید بوده، پماد موضعی ژانوس ژانوهیل است. از این پماد برای رفع زخم ها و التهاب های بعد از لیزر درمانی استفاده می شود. این پماد ماده اصلیش از عسل ساخته شده است و حاوی ویتامین آ هم هست که به ترمیم پوست در زخم بستر درجه یک و دو کمک میکند. این پماد با افزایش ویسکوزیته مایع زخم، از رشد باکتری در ناحیه آسیب دیده و عفونی شدن آن جلوگیری میکند. این پماد ناحیه زخمی را نرم کرده و جلوی تحریک و حساسیت موضعی را هم میگیرد. اطلاعاتی درمورد درمان زخم عروقی بخوانید.

پماد موضعی موپیروسین

برای درمان عفونت های جزئی پوست و زخم بستر درجه یک یا دو از پماد موپیروسین استفاده می شود. این داروی موضعی، باکتری ها و سایر عامل های بیماری زا از بین می برد. اما تاثیری روی عفونت های ویروسی یا قارچی ندارد. به طور معمول سه بار در روز و به مدت یک تا دو هفته از این پماد باید استفاده کنید. حتما قبل از استفاده از تجویز پزشک مطمعن شوید. تاکید می کنیم که هنگام استفاده از این پماد یا سایر پمادهای زخم بستر، دستکش استریل داشته باشید تا از سرایت عفونت جلوگیری شود. نکته مهم دیگر اینکه قبل از تهیه و مصرف پماد موپیروسین برای زخم بستر، حتما با پزشک مشورت کنید. پزشک باید بیمار را معاینه کند و بر اساس شدت و عمق زخم، داروی موضعی تجویز کند. این پماد و سایر پمادهای زخم بستر، چه بسا بهترین پماد زخم بستر بازار هم گاهی برای خانم های باردار یا شیرده و افرادی که مشکل کبدی یا کلیوی دارند، عوارض جانبی به همراه دارد.

پماد فوسیدیک اسید و فوسیدات سدیم

داروهای ضد باکتریایی برای عفونت های اندک یا آسیب دیدگی در قسمت های کوچکی از پوست پماد فوسیدیک اسید و سدیم فوسیدات هستند. البته این پمادها با نام تجاری مختلفی در داروخانه ها فروخته می شوند. بعضی پمادها آن ها را به صورت تکی به کار برده و بعضی هم ترکیب کرده اند. فوسیدیک اسید داروی آنتی باکتریال به حساب می آید. این دارو برای درمان آبسه، عفونت های مفاصل و استخوان، عفونت های استافیلوکوکی، درمان آندوکاردیت استافیلوکوکی و زخم بستر تجویز می شود. 

تماس و نوبت دهی 1 : 09168403168
 تماس و نوبت دهی 2 : 09058131039
تماس و نوبت دهی 3 : 06133372066☎
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *