درمان زخم عروقی

این نوع زخم عروقی به خاطر گردش خون ضعیف در پاهای انسان ایجاد می شود. بهبودی آن ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد. در این عصر جدید روش های نوینی برای درمان زخم عروقی و وریدی پیدا و به گار گرفته شده است. این زخم عروقی دلیل ایجاد آن برگشت خون به عقب در عروق خونی و نرسیدن آن به قلب، در پاها است. این بیماری دلیله نارسایی عروق، اختلال در دریچه عروق قلب و مشکل در جریان خون ایجاد می شود، به این صورت که افزایش فشار وارده به عروق خونی، باعث ایجاد فشار خون در ناحیه دچار بیماری شده که در نهایت باعث پارگی عروق خونی می شود و با کوچک ترین برخورد و جراحت، عامل ایجاد زخم های عروقی می شود. از دیگر دلایلی که باعث این نوع زخم می شود اختلال در گردش خون است که عدم اکسیژن رسانی و مواد مغذی به پوست، بدن و پاها می شود که در نهایت، التهاب در آن قسمت و ایجاد زخم باز را شامل می شود. بهترین متخصص درمان زخم دیابتی را بشناسید.

برای درمان زخم بستر در اینجا کلیک کنید.

دلایلی دیگر برای ایجاد زخم عروقی وجود دارد مثل:

• سانحه مانند شکستگی در پاها و جراحت
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی
  • تروما
  • اختلال در انعقاد خون
  • نارسایی های قلبی
  • افزایش وزن و چاقی
  • رگ های واریسی
  • ابتلا به فشار خون بالا

در همین حال چند عواملی وجود دارد که ابتلا به این نوع زخم عروقی را افزایش می دهد عواملی همچون:

• افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت و بیماری های ضعف سیستم ایمنی بدن هستند، مستعد این بیماری می باشند.
  • مصرف مشروبات الکلی در به وجود آمدن این بیماری موثر است.
  • برخی مادران باردار به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ممکن است مبتلا به زخم های عروقی شوند.
  • رژیم غذایی پر کالری که باعث چاقی و افزایش وزن زیاد می شود.
  • افزایش سن و رسیدن به دوره میانسالی احتمال بروز این زخم ها را بالا میبرد.
  • استعمال دخانیات و مواد مخدر، احتمال ابتلا به زخم های وریدی را بالا می برد.

علائم زخم های عروقی پا

زخم عروقی معمولا در نواحی ساق پا یا بالا تر از مچ پا نمایان می شود و بسیار برای بیمار دردناک است. این نوع زخم در دسته زخم های باز قرار میگیرد. دوره درمان زخم های عروقی حداقل در یک ماه بهبود پیدا میکند. در ایتدا باید با علائم این نوع زخم آشنایی کامل را داشته باشید که وقتی با این نوع زخم مواجه شدید بدون از دست دادن زمان به بهرین متخصص قلب و عروق مراجعه کنید در ادامه با برخی از این نوع علائم آشنا می شویم:

• احساس سنگینی پاها
  • احساس درد شدید و ورم در پاها
  • تغییر رنگ و تیرگی در ناحیه زخم
  • تورم و حالت غیر عادی در مچ پاها
  • زخم باز ایجاد شده دارای بوی بد و ترشح است.
  • پوست در ناحیه آسیب دیده ضخیم و کلفت می شود مانند پینه بستن.
  • حساس و قرمز شدن پوست پاها همراه با خارش در ناحیه پوسته شده
  • نمایان شدن و متورم شدن عروق خونی (رگ های عنکبوتی واریس)

باید این رو بدانید که این نوع علائم در هر بدنی متفاوت است و امکان دارد فقط یک نوع از این علائم سراغ شما بیاید که حتما با دیدن هرگونه از این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

انواع زخم های عروقی

زخم های عروقی انواع مختلفی دارد که برای شما هر کدام از آن ها را توضیح میدهیم. این زخم ها به دلایلی همچون اختلال در شریان خونی و یا آسیب در ورید پا به وجود بیاید. مطلبی در مورد بهترین روش برای درمان زخم دیابتی را بخوانید.

زخم های شریانی

بسته شدن جریان خون یکی از مهم ترین دلایلی است که زخم های شریانی را به وجود می آورد. شریان خونی، وظیفه خون رسانی و اکسیژن به تمامی اندام های بدن را دارد. در این صورت اگر جریان خون مسدود شود، این نوع زخم های به وجود می آید که به آن زخم های ایسکمیک می گوییند. از نشانه های زخم های شریانی، که به شکل زخمی که فرو رفته باشد و محل زخم بیشتر در مچ پا و قوزک باشد، اشاره کرد.

علائم زخم های شریانی

• زخم هایی هستند که بوی بدی ندارند.
  • زخم ههایی قرمز و یا سیاه رنگ و عمیق
  • پوست براق، خشک و بدون مو در محل زخم
  • درد در نواحی ذکر شده، در زمان شب و استراحت بیشتر می شود.
  • در صورتی که پا آویزان باشد، این زخم ها قرمز و در صورتی که پا به سمت بالا است، کم رنگ می شوند.
  • دلایل پیدایش زخم شریانی
  • افزایش سن
  • آترواسکلروز
  • واسکولیت
  • مشروبات الکلی
  • کلسترول خون بالا
  • بیماری های کلیه
  • بیماری فشار خون بالا
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • تروما، آسیب و جراحت
  • بیماری های زمینه ای مانند دیابت

زخم های وریدی

بیشترین موارد زخم عروقی، که به دلیل آسیب به رگ ها مشاهده می شود، زخم های وریدی است. عروق خونی وظیفه ای دارند که خون را از قلب به نقاط مختلف بدن انتقال می دهد و این کار توسط یک سری دریچه های رگ است که به آن لانه کبوتری گفته می شود که مانع از برگشت خون به عقب می شود. وقتی این دریچه ها به مشکل بخورند خون ها به سمت عقب برمیگردند و در یک جا جمع می شوند و در نتیجه این تجمع به عروق خونی فشار و آسیب وارد کرده و باعث پارگی و خونریزی آن قسمت می شود. در این ناحیه آسیب دیده، تورم شدیدی ایجاد می شود که مانع از خونرسانی با بافت آن می شود و این نوع زخم ها همیشه در پاها مشاهده میشود. مکان شکل گیری زخم های وریدی معمولا در ناحیه زیر زانو و مچ داخلی پا روئیت می شود. باید این را بدانید که این نوع زخم های وریدی با درد شدیدی همراه نیستند در نتیجه نباید باعث شود که برای درمان افدام نکنید و زمان را از دست ندهید.

علائم زخم های وریدی

• التهاب
  • خارش
  • پوسته شدن در ناحیه آسیب دیده
  • ایجاد لکه های قهوه ای و سیاه رنگ
  • دلایل ایجاد زخم های وریدی
  • تروما
  • ضربه و جراحت
  • افزایش وزن و چاقی
  • ترومبوز سیاهرگ داخلی
  • رگ های عنکبوتی و واریسی
  • نارسایی قلب
  • مشکل انعقاد خون

پیشگیری از زخم های عروقی

اهمیت به توصیه های پزشکی و اصلاح سبک زندگی، از بروز زخم های عروقی جلوگیری میکند. برخی موارد دیگر عبارتند از:

اگر سابقه زخم های واریسی را دارید، باید بدانید که امکان ابتلای دوباره آن زیاد است. پس استفاده از جوراب های واریس که به توصیه پزشک متخصص قلب و عروق است انجام دهید. این جوراب وظیفه آن این است که پا را تحت فشار قرار دهد، که باعث روند بهبود جریان خون و مانع از به عقب برگشتن خوت در پاها است. روش استفاده این جوراب به توصیه پزشک، از صبح تا زمان خواب است و قبل از خوابیدن باید ار پا خارج شود، زیرا فشار طولانی مدت نیز خود آن باعث آسیب های می شود.

درمان رگ های واریسی و از بین بردن این عروق مانع از بروز زخم های عروقی می شود، بنابراین باید وجود واریس را جدی بگیرید.از دیگر موارد پیشگیری از زخم های عروقی، کاهش وزن، درمان برخی بیماری ها مانند دیابت و فشار خون بالا، استفاده از رژیم غذایی و ورزش روزانه است

درمان زخم های عروقی

ابتدا برای درمان زخم های عروقی باید علت ایجاد زخم های عروقی را مشخص کنیم تا بهترین درمان را برای آن صورت بگیرد. درمان این زخم بستگی به شرایط زخم فرد دارد که اغلب برای درمان این زخم ها آنتی بیوتیک تجویز میگردد. البته گفته می شود که گاهی از روش های نیمه تهاجمی جراحی برای رفع زخم های عروقی استفاده می شود. توصیه ما به شما این است که برای درمان زخم عروقی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان زخم های شریانی

برای درمان زخم های شریانی ابتدا میزان گردش خون در ناحیه آسیب دیده را مورد بررسی قرار می دهند. در درمان زخم های شریانی، پزشک متخصص قلب و عروق برای افزایش جریان خون از آنژیوپلاستی استفاده می کند. در این روش درمانی با استفاده از بالون و کاتتر، انسدادهای شریانی را بر طرف کرده که بعد از آن جریان خون افزایش می یابد. برای بهبود علائم این نوع زخم ها، از داروهای آنتی بیوتیکی استفاده می کنند. در صورتی که میزان خون رسانی بهبود نیابد و عضو به شدت عفونی و آلوده باشد، پزشکان توصیه به قطع عضو برای جلوگیری از پیش روی زخم می کنند. از دیگر روش های نوین برای جلوگیری از گسترش عفونت در زخم های شریانی استفاده از پانسمان مخصوص، زیر نظر متخصص و رعایت توصیه های درمانی است.

درمان زخم های وریدی

برای درمان زخم های وریدی، بیشتر تمرکز در تمیز کردن و پانسمان فشاری است. این پانسمان یا بانداژ فشاری باعث افزایش فشار خون و بهبود زخم می شود. در این نوع زخم ها تجویز آنتی بیوتیک به تنهایی باعث درمان نمی شود و باید حتما بانداژ فشاری استفاده کرد و زیر نظر پزشک درمان انجام شود.

مراقبتهای  زخم های عروقی در خانه

ناگفته نماند که علاوه بر اقدامات درمانی پزشکی باید برخی مراقبت های خاص را در خانه هم انجام دهید تا زخم های به وجود آمده، دچار عفونت باکتریایی نشوند. در ادامه به برخی نکات مهم که باید رعایت شوند، اشاره خواهیم کرد.

• از خاراندن این زخم ها خودداری کنید.
  • بدون تجویز پزشک بر روی این زخم ها دارو نمالید.
  • از لباس های تنگ و چسبان یا پلاستیکی استفاده نکنید.
  • تعویض پانسمان باید زیر نظر پزشک و با تجویز او باشد.
  • محل زخم را با آب گرم، صابون و محلول شستشو دهنده تمیز کنید.
  • ورزش سبک مانند پیاده روی برای بهبود خون رسانی توصیه می شود.
  • استفاده از رژیم غذایی درست و کاهش وزن در روند بهبودی تاثیر دارد.
  • به صورت دوره ای برای چکاپ و روند بهبود زخم به متخصص مراجعه کنید.
  • برخورد و صدمه دیدن زخم با اجسام باعث تجدید زخم و طولانی شدن روند درمان میشود.
  • ترک سیگار و مواد مخدر و مشروبات الکلی باعث بهبود سلامتی و تسریع در روند درمان زخم میشود.
تماس و نوبت دهی 1 : 09168403168

آیدی تلگرام برای تماس را داشته باشید.