بهترین روش برای درمان زخم دیابتی

زخم پا یکی از مهمترین عوارض دیابت محسوب می شود.زخم دیابت از بزرگترین مشکلات پزشکی،اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان است و تا حد زیادی بر کیفیت زندگی بیمار تاثیر می گذارد. در سراسر جهان به دنبال بهترین روش برای درمان زخم دیابتی هستند.

خطر ابتلا به زخم پا در بیماران دیابتی نزدیک به 25% است و اغلب منجر به ناتوانی و قطع عضو می شود .بیماری های عروقی-دیابتی و عوامل عفونی-محیطی عامل اصلی ابتلا به زخم های دیابتی هستند.

نوروپاتی محیطی و ایسکمی اندام های عوامل اولیه بروز زخم  پای دیابتی است.زخم پای دیابتی یک زخم باز بر روی پای افراد مبتلا به دیابت است،این زخم تقریبا در 15 درصد افراد بروز داده . خطر زخم شدن پا و قطع عضو همگام با افزایش سن و مدت ابتلا به دیابت بیشتر است.

تشخیص بالینی این زخم با بررسی و نمونه برداری از زخمی که در کف پا ایجاد شده،انجام می شود. برای بررسی عفونت استخوان و وسعت آن از تصویربرداری ام آر آی استفاده میکنند.

به احتمال زیاد زخم های نوروپاتیک پس از 20 هفته بهبود پیدا میکنند،در حالی که ترمیم زخم های نوروایسکمی بیشتر زمان می برد و اغلب منجر به قطع عضو می شوند.هنگامی که قند خون زیاد است یا مرتبا نوسان میکند پوست که به طور معمول بهبود می یابد ممکن است به دلیل آسیب عصبی به درستی ترمیم نشود. حتی آسیب خفیف می تاوند زخم پا را شروع کند.

بهترین روش برای درمان زخم دیابتی

سه نوع متداول زخم پای دیابتی شامل موارد زیر است:

• زخم های موضعی وریدی
  • نوروتروفیک(دیابتی)
  • شریانی(زخم ایسکمیک)

آسیب عصبی نوروپاتی در پاها می تواند منجر به از بین رفتن احساس پا و تغییر در غدد تولید کننده عرق شود و خطر عدم آگاهی از کالوس یا ترک پا،آسیب یا خطر عفونت را افزایش دهد. علائم نوروپاتی شامل سوزن سوزن شدن،بی حسی،سوزش یا درد است.افراد مبتلا به دیابت باید روزانه پای خود را معاینه کنند و کفش مناسبی بپوشند. افراد دیابتی هرگز نباید برهنه راه بروند و برای پیشگیری از احتمال بروز زخم دیابتی موثر است.

اطلاعاتی در مورد درمان زخم پای دیابتی در خانه در اینجا بخوانید.

در طی گذشته، چند روش طبقه بندی برای درمان زخم دیابت پیشنهاد شد،اما هیچ یک از این پیشنهادات پذیرفته نشد. طبقه بندی واگنر-مگگیت بر اساس عمق زخم است و شامل 6 درجه زخم است این موارد عبارتند از:

• درجه 0 (  پوست سالم)
  • درجه1 (زخم سطحی)
  • درجه2(زخم عمیق)
  • درجه3(زخم عمیق با آبسه)
  • درجه4(گانگرن پیشانی)
  • درجه5(گانگرن پا)

بهترین روش برای درمان زخخم دیابتی

تشخیص زخم های دیابتی

یکی از اولین نشانه های زخم پا تخلیه کف پا است که ممکن است جوراب را لکه دار کند یا به بیرون درز کند.تورم غیر معمول،سوزش،قرمزی و بوی از یک یا هر دو پا نیز علائم اولیه زخم پا هستند.علائم زخم پا همیشه مشهود نیست بعضی اوقات تا زمانی که زخم آلوده نشود حتی علائم زخم را نشان نمی دهد.اگر شروع به دیدن هرگونه تغییر رنگ پوستی ،به خصوص بافت هایی که سیاه شده اند با پزشک خود مشورت کنید برای بهترین درمان زخم دیابتی و درمان قطعی زخم دیابتی با ما همراه باشید.

علائم زخم های دیابتی در افراد مختلف با یکدیگرفرق دارند با این حال علائم زیر شایع تر هستند:

• کاهش حس محل
  • گزگز
  • تورم یا زخم بدون درد
  • تغییر رنگ پوست یا تغییر دمایی
  • زخم هایی با ترشح یا بدون ترشح
  • درد مزمن
  • علائم التهاب
  • علائم عفونت
  • سوزش و خستگی

داشتن سطح بالای گلولز در طولانی مدت باعث عملکرد نادرست سیستم ایمنی بدن می شود. افراد زیر بیشتر در معرض خطر هستند:

• بیمارانی که دارای رژیم غذایی نا سالم هستند.
  • بیمارانی که سیگار میکشند
  • بیمارانی که ورزش نمیکنند
  • بیمارانی که شغل های خطرناکی دارند
  • نارسایی کلیه
  • لنفودما(جمع شدن مایعات که باعث ایجاد تورم در پاها می شود)
  • ژنتیک
  • دارو های خاص

یک از مهم ترین عواملی که سبب اختلال در بهبودی زخم ها می شوند،بالا بودن میزان قند خون است . بالا بودن میزان قند خون سبب کارکرد نادرست سیستم ایمنی،افزایش التهاب سلول ها، اختلال در رساندن اکیژن و آسیب حسی می شود.

یکی دیگر از عواملی که دیر خوب شدن زخم های افراد دیابتی اثرگذار است،مشکلات گردش خون است. انسداد و گرفتگی عروق موجب کاهش خون رسانی به زخم ها می گردند.بهبودی زخم ها به تولید سلول های جدید و نابودی سلول های مرده نیاز دارد . این وظیفه بر عهده سیستم بدنی است. چنانچه میزان قند خون بالا باشد،سیستم ایمنی عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

جهت تماس با کلینیک و رزرو نوبت:

تماس و نوبت دهی  : 09058131039

پیشگیری از زخم های دیابتی

•  کنترل دیابت با پیروی از تو صیه های پزشک برای درمان و اصلاح شیوه زندگی کخ شامل رژیم غذایی سالم،ورزش منظم،ترک سیگار و نظارت منظم بر میزان قند خون است.
  • بازرسی روزانه و تمیز کردن اندامها زیرا آنها مستعدد زخم ها و جراحات هستد
  • پاهایتان را هروز چک کنید.
  • از کفش و جوراب مناسب استفاده کنید.
  • جریان خون پاخارا قوی کنید.
  • هنگام نشستن پاهارا بالاتر قرار دهید.انگشتان را حرکت دهید و به اندازه کافی ورزش کنید.
  •  ناخن هارا با احتیاط مرتب کنید. رعایت بهداشت برای این افراد بسیار حائز اهمیت است . دیابتی ها مستعد عفونت های گوناگون هستند.
  • ناخن هارا همیشه کوتاه نگه دارید. ناخن های گرد میتوانند به سمت داخل رشد کنند و منجر به بروز عفونت شوند
  • مراقب میخچه باشید
  • هرگز میخچه را نتراشید زیرا موجب عفونت می شود
  • به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. یک فرد دیابتی باید به طور منظم پیش پزشک خود ویزیت شود
  • سیگار نکشید.مصرف زیاد سیگار باعث مختل شدن جریان خون و افزایش احتمال بروز زخم و عفونت می شود
  • همیشه از جوراب های تمیز استفاده کنید تا از پا محافظت کند.

مراقبت از زخم دیابتی در منزل

• زخم پارا تمیز و خشک نگه دارید.
  • تغییر پانسمان طبق دستورالعمل
  • مصرف داروی های تجویز شده
  • نوشیدن مایعات زیاد
  • پیروی از یک رژیم غذایی
  • به طور مرتب ورزش کنید
  • پوشیدن کفش مناسب
  • پوشیدن باند های فشرده سازی،در صورت لزوم و مطابق با تجویز پزشک
  • سیگار کشیدن را ترک کنید
  • فشار خون خود را مدیریت کنید
  • میزان مصرف سدیم را کنترل کنید
  • وزن خود را کم کنید اگر سنگین وزن هستید

انواع مختلفی از پانسمان برای بهبود و ترمیم زخم های دیابتی وجود دارد که میتوانید از آن ها استفاده کنید و جزو بهترین روش درمان زخم دیابت است. در مورد لارو درمانی در درمان زخم های دیابتی که یکی از روش های درمان زخم دیابتی است کلیک کنید.

مواد و ترکیبات پانسمان می توانند دسته های مختلفی از پلیمر های طبیعی،اصلاح شده و مصنوعی و همچنین ترکیب آن ها باشند که به شکل های مختلفی تولید می شود. بررسی ها صورت گرفته نشان داده که پانسمان های مرطوب از پانسمان های خشک برای درمان زخم پای دیابتی کارآمد تر بوده است .