زخم سوختگی

روش‌های مراقبت و درمان زخم های سوختگی

زخم‌های سوختگی ممکن است به دلیل آتش‌سوزی، تماس با مواد شیمیایی یا تابش‌های مضر، روی پوست پدیدار شوند. این زخم‌ها می‌توانند باعث درد، قرمزی و تورم شوند و در صورت عدم درمان، ممکن است علائم بدتری نیز بروز پیدا کنند. اهمیت اقدامات اولیه و درمان زخم‌های سوختگی بسیار زیاد است و می‌تواند به فرد کمک کند تا از عوارض جدی‌تر جلوگیری کند و بهبودی سریع‌تری را تجربه کند.
درمان زخم های سوختگی جزئی معمولاً با قرار دادن یخ یا استفاده از کرم‌ها و ضد التهاب‌ها در خانه درمان می‌شوند، اما در سوختگی‌های شدید و یا درجه سوم، نیازمند مراجعه به پزشک است. در این موارد، درمان‌های بیشتری نیاز است. این درمان‌ها ممکن است شامل پوشش محافظی، داروهای ضد التهاب و حتی جراحی برای ترمیم بافت‌های مختلف باشد. در این مقاله درباره انواع سوختگی و روش‌های درمان آن در خانه یا توسط دکتر اطلاعاتی در اخیار شما عزیزان قرار داده می‌شود. شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله نیز با ما در میان بگذارید.

انواع سوختگی

برای آنکه بدانیم چطور باید سوختگی را درمان کرد بهتر است ابتدا با انواع سوختگی آشنا شویم.

سوختگی درجه اول

این نوع از سوختگی که سطحی‌تر از دیگر انواع سوختگی‌هاست باعث قرمزی پوست می‌شود اما تاولی ایجاد نمی‌شود.

سوختگی درجه دوم

با ایجاد تاول و کمی ضخیم‌شدن پوست و سوزش بسیار همراه است.

سوختگی درجه سوم

به ضخیم ‌شدن گسترده پوست گفته می‌شود که با ظاهر سفید و چرمی مشهور است.

سوختگی درجه چهار

این نوع از سوختگی که حادترین نوع آن است درگیری تاندون‌ها و استخوان‌ها را هم به‌همراه دارد.

درمان زخم‌های سوختگی

حال که با انواع درجه‌بندی سوختگی‌ها آشنا شدید، خوب است که به انواع درمان سوختگی بپردازیم. درمان سوختگی به عوامل مهمی مانند علت سوختگی، شدت و درجه سوختگی و عوارض ناشی از آن بستگی دارد. توصیه ما این است که حتما برای درمان سوختگی به متخصص زخم مراجعه کنید.

درمان  زخم سوختگی

درمان پزشکی زخم‌های حاد سوختگی

سوختگی‌های درجه سه و چهار، از جمله جدی‌ترین نوع سوختگی‌ها هستند که نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارند. افراد مبتلا به این نوع سوختگی ممکن است با مشکلات جدی از جمله سوختگی شدید پوست، مشکلات تنفسی، خونریزی و آسیب به اندام‌های داخلی مواجه شوند.

پیوند پوست

به دلیل شدت بالای سوختگی، درمان این نوع سوختگی‌ها نیازمند راهکارهای پزشکی و درمانی خاصی است. در برخی موارد، روش جراحی برای برداشتن لایه‌های آسیب دیده از پوست انجام می‌شود و در موارد دیگر، پیوند پوست نیز ممکن است به کار گرفته شود. در کل، درمان سوختگی‌های درجه سه و چهار بدون مراقبت‌های پزشکی و درمانی صحیح، امکان‌پذیر نخواهد بود و می‌تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود.

لیزر درمانی یا لیزر تراپی

یکی از کارهایی که متخصصان برای درمان زخم سوختگی انجام می‌دهند،‌ لیرز تراپی است. انواع لیزر از جمله لیزر فرکشنال دی اکسید کربن و لیزر اربیوم به کار گرفته می‌شوند. این لیزرها با ایجاد تغییرات در بافت پوستی، به ترمیم ناحیه سوخته و زخم کمک می کنند. با این حال، باید به یاد داشت که لیزرها نمی‌توانند آسیب‌های جدی به پوست را درمان کنند و در صورت وجود آسیب‌های جدی، نیاز به جراحی و مراقبت‌های پزشکی داریم؛ بنابراین، در صورت وقوع آسیب جدی به پوست، توصیه می‌شود که فوراً به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنید.

مقاله برای مطالعه بیشتر: درمان زخم

مراجعه به کلینیک زخم برای درمان سوختگی

کلینیک زخم اهواز با تیم متخصص و متعهد خود، یکی از بهترین مراکز درمانی برای زخم‌ها و سوختگی‌هاست. این کلینیک با استفاده از تجهیزات پزشکی پیشرفته و روش‌های درمانی مدرن، به بیماران خود خدمات عالی ارائه می‌دهد.
تیم پزشکی این کلینیک از تجربه و تخصص بالایی در زمینه مراقبت از زخم‌ها و سوختگی‌ها برخوردار است و با دقت بالا به درمان بیماران می‌پردازد. با مراجعه به این کلینیک، بیماران می‌توانند با اعتماد به نفس بیشتری درمان خود را تجربه کرده و اطمینان داشته باشند که در دستان متخصصان حرفه‌ای و متعهد قرار دارند. به علاوه، این کلینیک به دلیل تمرکز خود بر روی رضایت بیماران و ارائه خدمات با کیفیت، از محبوبیت و اعتبار بسیاری برخوردار است و به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها شناخته می‌شود.

تماس و نوبت دهی  : 09168403168

درمان خانگی زخم‌های سوختگی

اگر سوختگی از نوع درجه یک و دو باشد می‌توانید آنها را تا حدی در خانه درمان کنید. در چنین مواردی حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:
1. از پمادهای سوختگی استفاده کنید که به تسکین درد، کاهش سوزش و ترمیم پوست کمک کنند.
2. می‌توانید از کرم‌های آنتی بیوتیک و ضد باکتری مانند باسیتراسین یا نئوسپورین استفاده کنید تا بهبود سریعتر ناحیه سوختگی را تسهیل کنند و از عفونت‌های احتمالی پیشگیری کنند.
3. سوختگی ناشی از آتش یا مواد شیمیایی می‌تواند منجر به درد شدیدی شود که نیاز به مداخله دارویی دارد. در این موارد، معمولاً مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا پاراستامول تجویز می‌شود تا درد را کاهش دهد.
4. همچنین استفاده از کرم‌های مرطوب کننده مانند کرم‌های حاوی آلوئه ورا، می‌تواند به کاهش خشکی و تحریک‌پذیری پوست کمک کند.
5. اگر سوختگی باعث تاول شده باشد، بهتر است آن را نترکانید و محل را با آب و صابون تمیز کنید.
6. اگر حباب‌های تاول بزرگ باشند یا سوختگی شدید باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های مراقبت از زخم‌های سوختگی

برای مراقبت از زخم‌های سوختگی، روش‌های مختلفی وجود دارد که درباره هرکدام توضیح بیشتری می‌دهیم اما به یاد داشته باشید که حتما برای درمان انواع سوختگی بهتر است حتما با پزشک یا متخصص مشورت کنید تا عوارض ناشی از سوختگی مانند عفونت یا ثابت شد لک و زخم سوختگی جلوگیری شود.

1- تمیز کردن زخم سوختگی
یکی از این روش‌ها استفاده از سرم شستشو یا آب لوله کشی است. همچنین، تعویض روزانه پانسمان و مشاهده زخم و پوست بدون سوختگی نیز اهمیت دارد. انجام پانسمان یک یا دوبار در روز، می‌تواند در پیشگیری از کاهش دمای بدن و کاهش تماس با باکتری‌ها موثر باشد.
برای تمیز کردن زخم، بهتر است از غوطه ورسازی کامل بدن در آب خودداری کنید؛ زیرا این کار ممکن است خطر بروز عفونت را افزایش دهد. بهترین روش برای تمیز کردن زخم، استفاده از فشار آب است که به خارج شدن عوامل موضعی زخم هم کمک می‌کند.

2- درمان موضعی با آنتی بیوتیک
معمولا بر اساس وضعیت زخم، از عوامل ضدمیکروبی مختلفی استفاده می‌شود. پوست دارای مکانیسم‌های حفاظتی است که شامل غدد ترشح سبوم می‌شود. این غدد، در شرایط عادی، موادی را ترشح می‌کنند که به نگهداری پوست و جلوگیری از نفوذ موجودات زنده زیر آن کمک می‌کند. با بروز سوختگی ممکن است این مکانسیم ضعیف شده یا از بین برود بنابراین حتما به آنتی‌بیوتیک‌ها احتیاج پیدا می‌کنیم.
برای درمان سوختگی‌ها، از آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی مانند سولفادیازین نقره، کرم استات مافناید، پماد باسیتراسین و سیلور استفاده می‌شود. این آنتی‌بیوتیک‌ها با کنترل رشد و تکثیر باکتری‌ها و جلوگیری از عفونت زخم، در فرآیند بهبودی زخم‌های سوختگی موثر هستند.

3- بهبود تغذیه
هنگامی که شخص به علت سوختگی شدید با شوک مواجه شود، تعادل الکترولیت‌ها و مایعات بدن به خطر می‌افتد. این شرایط باعث اُفت وزن بدن و مشکلات مربوط به تعادل مایعات و الکترولیت‌ها می‌شود.
درمان سوختگی نیازمند تغذیه مناسب و کنترل دقیق است. اولویت اصلی درمان، پیشگیری از سوء تغذیه، تعادل آب و الکترولیت‌ها برای جلوگیری از شوک و کمک به سرعت درمان و التیام زخم‌ها و کنترل قند خون افزایش یافته به علت استرس است.
تنظیم انرژی مصرفی باید به گونه‌ای باشد که نیاز بدن را در این دوره برآورده کند. در رژیم غذایی باید از منابع پروتئینی با کیفیت، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی به مقدار کافی استفاده شود تا نیاز بیمار تامین شود.

چگونه از ایجاد زخم سوختگی پیشگیری کنیم؟

اگر دچار سوختگی شده‌اید حتما باید مراقب باشید که ناحیه آسیب دیده زخم نشود. برای این کار حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید.
1. حتما با یک پزشک مشورت کنید و بگذارید محل سوختگی را معاینه کن.
2. در صورت تجویز دارو حتما دوره درمان را کامل کنید.
3. ناحیه سوخته را در معرض نور خورشید قرار ندهید.
4. از ترکاندن تاول‌ها خودداری کنید.
5. زخم‌‌های ایجاد شده را نکنید.
6. موضع سوختگی را همیشه تمیز نگاه دارید.

چه زمانی برای درمان سوختگی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

زمان تشخیص اینکه آیا سوختگی در خانه درمان می‌شود یا نیاز به مراجعه به پزشک دارد، بستگی به شدت و ماهیت زخم دارد، اما اگر شما مواردی مانند سوختگی در صورت، دست‌ها، باسن یا کشاله‌ی ران، سوختگی در ناحیه ی وسیعی از پوست با قطری بیش از 8 سانتی متر یا گذشت بیش از 5 سال از آخرین تزریق واکسن کزاز را مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.
همچنین اگر زخم دردناک و بدبو شده یا افزایش درجه‌ی حرارت بدن داشته باشید، باید به دکتر مراجعه کنید. سوختگی درجه سوم نیاز به مراجعه به پزشک دارد و نباید از روش‌های خانگی برای درمان آن استفاده کرد؛ زیرا ممکن است خطرات جدی مانند عفونت، ازدست دادن خون و شوک وجود داشته باشد.

کلینیک زخم اهواز با سابقه چندین ساله و بهره گیری از بهترین پزشکان کشور آماده خدمت رسانی به هموطنان گرامی میباشد.

اینستاگرام ما را ببینید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *