درمان زخم عفونی

وقتی باکتری یا میکروبی وارد زخم میشود، زخم عفونی ایجاد میشود. این عفونت ممکن است در سطح زخم باشد و یا حتی ممکن است به بافت گوشتی و اندام های داخلی عمیق تر وارد شود و ادامه پیدا کند و روند درمان زخم عفونی را کند می کند. زخم یک نوع آسیب دیدگی است که بر اثر خراش یا شکافی در بافت خارجی و داخلی ایجاد میشود. علائم عفونت را میتوانیم افزایش درد، تورم و قرمزی بگوییم. حتی ممکن است که اگر عفونت شدیدتر باشد احتمالا باعث تهوع، لرز یا تب شود. بسیاری از عفونت ها اگر سطحی باشد خود به خود خوب میشود ولی بعضی از زخم های عفونتی حتما باید با مراقبت های پزشک آن را درمان کرد. در اینجا درمورد بهترین متخصص زخم دیابتی بخوانید. همانطور که گفتیم زخم عفونی دسته ای از زخم ها است که در آن میکروب به بافت زنده در زخم حمله کرده است و تاکثیر شده. عفونت در زخم میتواند سیستم ایمنی بدن شما را کم کند و روند بهبودی را کند کنند. و همینطور هم باعث افزایش التهاب و آسیب بیشتر به بافت زیرین پوست شود. پزشک میتواند با استفاده از آنتی بیوتیک ها، پانسمان زخم، دبریدمان و جراحی برای درمان زخم عفونی اقدام کند.

انواع زخم

با وجود اینکه افراد فقط از زخم باز یا زخم بسته اطلاعاتی دارند و نمیدانند که دسته بندی متفاوتی برای انواع زخم وجود دارد. مثل زخم های دیابتی، زخم های تروماتیک، زخم جراحی، زخم بستر از دیگر انواع زخم هستند. در ادامه درمورد زخم باز و بسته صحبت میکنیم. درمان زخم پای دیابتی در خانه در اینجا کلیک کنید.

زخم باز

جراحتی است که در اثر سقوط، برخورد تصادفی، جسم تیز و.. منجر به آسیب بافتی که معمولا در سطح پوست ایجاد میشود گفته میشود. و هر کسی در زندگی اش معمولا این زخم باز را تجربه میکند.

ساییدگی زمانی اتفاق می افتد که یک جایی مثل آسفالت پوست با آن برخورد داشته باشد و معمولا این نوع زخم ها خوتریزی ندارند ولی به خاطر اینکه عفونت نکند حتما باید سطح زخم را شست و شو بدهید.

برخورد با اجسام نوک تیزی مثل چاقو، وسایل و اجسام تیزی، سوزن یا میخ، ناخن و… باعث پارگی یا سوراخ شدگی پوست شده. که اگر پارگی عمیق باشد، خونریزی شدید و ادامه داری خواهد بود.

در اینجا در مورد درمان قطعی زخم پای دیابتی بخوانید.

زخم بسته

زخم های بسته بر اثر یک ضربه به بدن طرف ایجاد میشود. این نوع آسیب به وارد شدن فشار فیزیکی به بدن انسان طوری که در سطح پوست هیچ آسیبی ایجاد نمیشود بلکه ماهیچه ها، استخوان ها و اندام داخلی بدن آسیب می بیند.بر خلاف زخم باز، زخم بسته پوست سالم و دست نخورده می ماند و قسمت داخلی پوست دچار آسیب دیدیگی میشود. خونریزی شدید، تاول های بزرگ، آسیب عصبی، شکستگی استخوانی و آسیب به اندام های داخلی از مشکلات و عوارض جانبی زخم های بسته به شمار می آید.

چه عواملی خطر ابتلا به عفونت زخم را افزایش می دهد؟

موضوع مهمی که در پیش داریم اسن است که چگونه یک زخم عفونت میکند و چه عواملی باعث می شود که توانایی بهبود زخم شما کم شود و مشکلات بدی به وجود بی آورد.

• سن بالاتر از 65 سال
  • داشتن اضافه وزن
  • داروهایی نظیر استروئید که باعث ایجاد تضعیف در سیستم ایمنی بدنی می شود.
  • شیمی درمانی
  • شرایط پزشکی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. مانند مبتلا بودن به دیابت
  • داشتن تغذیه نامناسب
  • وجود اشیا خارجی در زخم مانند تکه های شیشه یا فلز
  • گردش خون ضعیف در بدن
  • دیابت و قند خون بالا
  • چاقی بیش از اندازه
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • تحرک کم یا زیاد
  • رعایت نکردن بهداشت

درمان زخم عفونی

علائم و نشانه های عفونت زخم چیست؟

نشون دادن علائم عفونی شدن زخم شما ممکن است چند روز بعد از زخمی که اتفاق می افتد، شروع شود. اما چند علائم رایجی است که عفونی شدن زخم را خبر می دهد که شامل:

• قرمز شدن پوست اطراف زخم
  • دردناک شدن و یا تورم نواحی اطراف زخم
  • ترشح خون یا چرک از زخم
  • بوی نامطبوع زخم

زخم عفونی چگونه تشخیص داده میشود؟

پزشکی شما به آن معالجه میکنید ممکن است سوالاتی نظیر از اینکه وقوع زخم یا چگونه زخم ایجاد شده است. سپس بعد از پرس و جو و بسته به شرایط زخم و احتمال داشتن عفونت در زخم تجویز های پزشکی ارائه میدهد:

• انجام آزمایش خون برای اطمینان از داشتن عفونت
  • انجام سی تی اسکن: ممکن است عفونت به دنبال وجود یک جسم خارجی در بافت های عمیق باشد.
  • در برخی از موارد ممکن است نمونه ی بافت از زخم شما گرفته شود و به آزمایشگاه ارسال شود، تا بررسی های لازم جهت اطمینان از میزان عفونت انجام گیرد.

این مقاله را هم مطالعه کنید:

درمان زخم دیابتی

زخم عفونی چگونه درمان می شود؟

نحوه درمان زخم عفونی، به دلایلی مثل شدت زخم، محل زخم یا اینکه به مناطق بدن آسیب ایجاد کرده است یا نه بستگی دارد. اقدامات درمانی باید قبل از تبدیل زخم به عفونی شدن انجام شود. این اقدامات عوارض زخم ها را به حداقل می رسانند و به بهبودی سریع تر زخم ها منجر خواهد شد.

یک سری روش های درمان زخم عفونی وجود دارد که ممکن است پزشک شما نسبت به زخمی که دارید تشخیص دهد که کدام یکی از درمان ها را پیش ببرد.

• وکیوم تراپی یا خلا زخم ممکن است روی زخم عفونی شما تاثیر مثبتی داشته باشد و به بهبودی آن کمک کند.
  • اوزون تراپی یا اکسیژن درمانی یکی دیگر از راه های درمان زخم عفونی محسوب می شود. با استفاده از روش اوزون تراپی، اکسیژن بیشتری به بافت های زخم شما می رسد و روند بهبود زخم شما را تسریع می بخشد.
  • اگر شدت عفونت زخم شما زیاد باشد، ممکن است نیاز به جراحی برای پاک کردن زخم و حذف بافت آلوده و یا برداشتن شی خارجی از زخم باشد.
  • تجویز دارو: ممکن است در برخی از موارد، پزشک معالج شما مصرف آنتی بیوتیک ها را به طور موضعی و یا به صورت خوراکی، تجویز کند. لازم به ذکر است مصرف هر نوع دارویی باید تحت نظر پزشک و به تجویز وی صورت گیرد. از مصرف خود سرانه دارو بپرهیزید. در برخی از حالات عفونت شدید ممکن است آنتی بیوتیک های وریدی برای مقابله با عفونت شدید خون تجویز شود.
  • پاکسازی زخم ها و شستشوی آنها در وهله اول از اهمیت بالایی برخوردار است.

زمانی که تورم و قرمزی دور و اطراف زخم داشته باشید، اگر تب و لرز داشته باشید، احساس بی حسی در ناحیه اطراف زخم داشته باشید، هیچ نشانه ای از بهبود زخم شما وجود نداشته باشد، حتما باید به پزشک معالجه کنید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید.