مقالات

درمان گیاهی زخم دیابتی

درمان گیاهی زخم دیابتی

دیابت باعث می شود که شما بیشتر در معرض زخم دیابتی قرار بگیرید. اولسر به زخمی باز روی پوست شما که به طور طبیعی و زود خوب نمی شود گفته می شود احتمال ابتلا به اولسر در پاها بیشتر است، اما می تواند در سایر نواحی بدن مانند: دست ها یا چین های پوستی در ناحیه شکم ایجاد شود. برای درمان گیاهی زخم دیابتی با ما همراه باشید.

زخم دیابتی، زخم بازی است که به دلیل عدم کنترل سطح قند خون در افراد دیابتی رخ می دهد. این مشکل وضعیتی خطرناک است که فرد را در انجام کار های روزانه اش دچار مشکل میکند. بدترین مشکل زخم پای دیابتی این است که فرد به‌دلیل اختلالات حسی ناحیه‌ی درگیر، حتی متوجه خطرناک‌شدن این زخم نشود.

اگر از مشکل زخم پای دیابتی رنج‌می‌برید برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید، برای شما راه چاره‌ای به‌نام درمان‌های خانگی و روش‌های طبیعی برای درمان، وجوددارد. راه‌هایی وجوددارد که می‌توانید در خانه برای درمان حدودی زخم پای دیابتی انجام‌دهید؛ اما به‌هرحال باید بدانید که مراجعه به پزشک متخصص و ماهر، عاملی مهم برای درمان است. پزشک مجرب و متخصص با زخم پای دیابتی و درد آن و همچنین درمان‌های آن آشنایی دارد. این امر باعث کاهش زمان بهبود و کاهش خطر عوارض جانبی می‌شود.

گیاهان دارویی نوعی از گیاهان هستند که در مناطق مختلف جهان به عنوان گیاهانی دارای خواص درمانی معرفی می شوند. گیاهان دارویی کاربردی در طب سنتی، در حال حاضر در طب غربی جزو درمان های دارویی استاندارد محسوب نمی شوند. ولیکن این گیاهان نشانه های امیدوار کننده‌ ای را در بهبود زخم در مدل های حیوانی DFU و همچنین در مطالعات بالینی نشان داده اند. درمان های فعلی زخم پای دیابتی شامل کنترل کافی قند خون، درمان آنتی بیوتیکی، دبریدمان بافت های نکروز، کاهش فشار بر روی ناحیه ی زخم، شستشو و پانسمان منظم و بهبود وضعیت جریان خون در صورت امکان، می شوند. علت ایجاد زخم پای دیابتی بد شکلی های پا، نوروپاتی، ایسکمی و وجود پینه است.

درمان زخم دیابتی

راه های موثر برای درمان خانگی زخم دیابتی

بذر کتان یکی از دلایل ریشه ای زخم پای دیابتی را که آسیب عروق خونی است درمان میکند.

این بذر، درمان خانگی مناسبی برای زخم پای دیابتی است. این بذر منبعی سرشار از اسید چرب امگا-2 است

که برای درمان رگ های خونی آسیب دیده و حفظ انعطاف پذیری و کارایی عروق خونی، ضروری است.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، از مصرف ید خودداری‌می‌کنند؛ چون فکرمی‌کنند که ید باعث افزایش مقاومت نسبت به انسولین می‌شود.

اما در حقیقت، کمی ید برای بدن ضروری است. همچنین ید در درمان زخم پای دیابتی نیز مؤثر است.

درنتیجه، گنجاندن مقداری ید در رژیم غذایی برای درمان مشکلات زخم پای دیابتی، مفید است.

ویتامین E برای کارکرد بدن ضروری‌است. در مورد زخم پای دیابتی نیز ویتامین E نتایج خوبی به همراه خواهدداشت.

ویتامین E باعث تسریع روند بهبودی می‌شود. همچنین باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود.

رسیدن خون و مواد مغذی به ناحیه‌ی زخم‌شده، باعث جلوگیری از عفونی‌شدن زخم می‌شود.

غذاهای سرشار از روی (زینک)، مانند: تخم‌مرغ، آجیل و بنشن، برای دیابت و زخم پای دیابتی مفید هستند.

روی، باعث بهبود تولید و ترشح انسولین در بدن می‌شود و درنتیجه سطح قند خون را کنترل‌می‌کند.

همچنین روی (زینک) با ترمیم ساختاری بافت پوست باعث تسریع روند بهبود زخم می‌شود. برای اطلاع از درمان قطعی زخم پای دیابتی بخوانید. 

تحقیقات اخیر نشان‌داده‌اند اگر از ژل رویال (ژله رویال) برای پوشاندن زخم پای دیابتی استفاده‌‌شود، اثر معجزه‌آسایی خواهدداشت.

ژل رویال، خاصیت آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌باکتریایی و ضدالتهابی دارد؛ درنتیجه، با محافظت از زخم دربرابر عفونت، باعث کاهش درد خواهدشد.

همچنین ژل رویال، باعث افزایش رشد سلول‌ها و درنتیجه تسریع روند بهبودی زخم نیز می‌شود. پس این مورد، بهترین درمان خانگی برای زخم پای دیابتی است.

برگ آلوئه‌ورا را برداشته و از قیمت میانی آن که به شکل ژل مانند است استفاده کنید.

ژل را روی محل زخم قرار دهید تا در طی زمان نتیجه آن را شاهد باشید. این کار باید به شکل روزانه و هر روز دو تا سه مرتبه انجام شود.

مقداری روغن نارگیل را در کف دست خود بریزید و آن را با ملایمت رو زخم خود بزنید.

این مقدار به اندازه یک تا دو قاشق چای‌خوری است و باید روزی دو تا سه مرتبه این کار را انجام دهید.

یک قاشق زردچوبه را با آب مخلوط کرده تا خمیری از آن به دست بیاید.

خمیر به دست آمده را روی زخم قرار دهید و تا زمانی که خشک نشده است، بگذارید در موضع بماند.

سپس آن را با آب گرم بشویید. این عمل را دو مرتبه  برای درمان گیاهی زخم دیابتی در هفته می‌توانید انجام دهید.

عصاره‌ی پاپایا، در درمان گیاهی زخم دیابتی موثر است خواص ضدمیکروبی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان دارد. در بیماران درمان‌شده با عصاره‌ی این میوه، تسریع روند بهبودی زخم، مشاهده‌شده‌است. این عصاره باعث کاهش زمان اپیتلیالیزه‌شدن (تشکیل بافت پوششی) شده و میزان بسته‌شدن زخم را افزایش می‌دهد. تأثیر درمانی پاپایا برای زخم، مربوط به فعالیت آنزیم‌های پروتئولیتیک و فعالیت ضدمیکروبی آن است. اعتقاد بر این است که پاپائین موجود در پاپایا، جدا از سرشاربودن این میوه از ویتامین C، که برای تبدیل پرولین به هیدروکسی‌پرولین ضروری‌است، باعث دبیردمان آنزیمی زخم می‌شود. 

 جهت تماس با کلینیک و رزرو نوبت، لطفا ابتدا برنامه کاری کلینیک و پزشکان را ملاحظه فرموده سپس اقدام به تماس و رزرو نوبت ویزیت و با تعیین وقت قبلی به کلینیک زخم اهواز مراجعه فرمایید.
مدیریت کلینیک : 09168403168☎
تماس و نوبت دهی 1 : 09058131039☎
تماس و نوبت دهی 2 : 06133372066☎

در اینستاگرام همراه ما باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *