درمان قطعی زخم بستر

درمان قطعی زخم بستر و مراقبت از زخم بستر باید توسط یک متخصص زخم انجام شود. درمان اشتباه زخم، میتواند اثرات منفی به جا بگذارد. درمان این زخم بستگی به شدت زخم بیمار دارد و مراحل مختلفی برای هر یک وجود دارد. بیمارانی که مدت طولانی از صندلی چرخ دار استفاده می کنند بیشترین معرض خطر ابتلا به زخم بستر هستند.

انواع زخم بستر

زخم بستر به چهار مرحله تقسیم می شود:

• مرحله اول: پوست گرم می شود و به قرمزی میزند و امکان خارش روی پوست است.
  • مرحله دوم: تاول و زخم باز دردناکی مشاهده می شود.
  • مرحله سوم: در این مرحله ممکن است ماهیچه ها، استخوان ها و حتی تاندون ها درگیر شوند و پوست عفونت جدی داشته باشد. بهبود زخم هایی که دارای عفونت است دیر تر است و این عفونت میتواند به قسمت های مختلف بدن گسترش پیدا کند. برای درمان قطعی زخم بستر در ادامه بخوانید.

در مورد درمان زخم بستر در اینجا بخوانید.

درمان قطعی زخم بستر

برای درمان زخم بستر باید فشار را در ناحیه آسیب دیده کم کنید، از پماد و داروهایی استفاده کنید که درد را بتوانید کنترل کنید، با تغذیه خوب و رژیم غذایی مناسب از عفونت جلوگیری کنید.

تیم مورد نیاز برای درمان زخم بستر

درمان و مراقبت از زخم معمولا نیاز به یک روش بسیار منظم دارد:

• یک متخصص زخم که بر روند درمان و برنامه ریزی نظارت دارد.
  • یک پرستار و یا درمانگر زخم برای مراقبت از بیمار در خانه
  • پرستار یا دستیار پزشکی برای مدیریت زخم

کاهش فشار زخم بستر

اولین مرحله در درمان زخم بستر باید فشار و اصطحکاکی که موجب زخم می شود کمتر کنید، اگر زخم بستری وجود داشته باشد باید به طور مرتب بدن بیمار را تغییر دهید. اگر بیمار در رختخواب باشد باید هر یک یا دو ساعت یک بار پوزیشن فرد را تغییر دهید. استفاده از بالشت ها و تشک های مخصوص برای محافظت از پوست در مقابل آلودگی لازم است.

تمیز کردن و پانسمان زخم بستر

درمان و مراقبت از رخم بستر به عمق زخم بستگی دارد. ولی به طور کلی یک روند کاملا عادی برای تمیز و پانسمان کردن زخم وجود دارد این مراحل شامل: وست اگر آسیب جدی نداشته باشد، باید آن را به آرامی شست و شو دهید. زخم را باید مرطوب نگه دارید، روند بهبودی را افزایش می دهد. پانسمان علاوه بر مرطوب نگه داشتن زخم یک مانع بسیار عالی در برابر عفونت است و محیط مناسبی برای بهبود زخم ایجاد می کند. روش بعدی حذف بافت های اسیب دیده پوست است که توسط متخصص انجام می شود. برای اینکه زخم به درستی درمان شود، بافت آسیب دیده، مرده یا آلوده باید حذف شود.

داروهای مراقبت از زخم و سایر مداخلات

یک سری مراحل و روتین عادی پزشکان وجود دارد که برای بهبودی زخم انجام می دهند که شامل: استفاده از دارو برای کنترل درد، تعدادی دارو وجود دارد که حتما باید طبق تجویز دکتر استفاده کنید و برای قبل یا بعد از مراقبت زخم بسیار موثر است. بعضی از زخم های عفونی هم هستند که با درمان های عادی بهبود پیدا نمیکند، که میتوانند با بعضی از داروی های آنتی بیوتیکی که دکنر متخصص تجویز کرده است درمان شود. یکی دیگر از مراحل رژیم غذایی مناسب است که دکنر میتواند درمورد این قضیه به بیمار مشاوره بدهد که باعث بهبود زخم سریعتری می شود. در صورتی که تمامی این مراحل برای بهبود زخم ها تاثیری نداشت متخصص ها ناچار می شوند که از روش جراحی استفاده کنند.

زخم باز چیست؟

مهم ترین عوارض اصلی زخم باز عفونت است. اگر ناحیه و قسمت زخم عمیق، تیره و خشک باشد، ممکن است عفونت داشته باشید.

زخم چگونه بهبود می یابد، مراحل درمان زخم چیست؟

مراحل بهبودی زخم یک شیوه چهار مرحله ای است که در یک چهار چوبی قابل اجرا است. گرچه مراحلی بهتر و پیشرفته ای وجود دارد اما ممکن است زخم بسته به شرایط داخلی و خارجی بیمار کاهش یا پیشرفت کند.

چهار مرحله بهبودی زخم

مرحله هموستازی: فرآیند بسته شدن زخم توسط لخته شدن را هموستاز می گویند. این مرحله زمانی شروع می شود که خون از بدن خارج میشود و اولین کار محدود کردن جریان خون به علت تنگ شدن عروقی خونی است. سپس پلاکت ها برای بستن تقسیم رگ های خونی به هم میچسبند. در نتیجه، بسته شدن اتفاق می افتد و فیبرهای تشکیل شده از پلاکت ها را با پیوند مولکولی تقویت می کنند.

مرحله التهابی: مرحله بهبود زخم التهاب است. التهاب هم میتواند خونریزی را کنترل و هم از عفونت جلوگیری کند.

مرحله تکثیر: وقتی زخم با یک بافت جدید از کلاژن و ماتریکس خارجی سلولی و بازسازی می شود مرحله تکثیر انجام شده است. وقتی زخم تنگ شده است یعنی بافت های جدیدی تشکیل شده است. علاوه بر این، باید یک شبکه عروقی خونی جدیدی ایجاد شود تا اطمینان داشته باشیم که بافت گرانولاسیون سالم است و میتواند مواد مغذی جذب بکند.

مرحله بلوغ: این مرحله بلوغ، فاز تجدید زخم هم نامیده میشود. در این مرحله، با بازسازی بافت کلاژن از نوع 3 تا نوع 1 و بسته شدن کامل زخم به پایان می رسد.

تغذیه خوب برای بهبود زخم نیاز است. در طول روند بهبود، افزایش مقدار کالری، پروتئین، ویتامین آ و در بعضی موارد روی نیاز است.

مراحل پانسمان زخم بستر چگونه انجام میشود؟

پانسمان توسط یک متخصص، پرستار زخم و یا بیمار برای کمک به بهبود زخم و جلوگیری از عفونت و سایر مشکلات استفاده می شود. پانسمان های نوین زخم برای تماس مستقیم با زخم طراحی شده است. نوع پانسمان به عوامل مختلف مانند نوع، شدت و محل زخم بستگی دارد. پانسمان نه تنها مهمترین عامل کاهش خطر ابتلا به عفونت است، بلکه خونریزی را متوقف می کند و به آغاز شکل گیری لخته و سایر فرایندهای بهبود کمک می کند.

• پانسمان هیدروکلوئید در سوختگی ها، زخم های خفیف تا متوسط، زخم های نکروز، زخم های فشاری و زخم های وریدی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • پانسمان هیدروژل در زخم های بیش از حد دردناک، زخم های فشاری، سوختگی های درجه 2 یا بالاتر و زخم های عفونی استفاده می شود.
  • پانسمان آلژینات در زخم های متوسط و بزرگ، قطع زهکشی زخم و زخم های وریدی استفاده می شود.
  • پانسمان کلاژن را می توان برای زخم بستر، زخم های مزمن، زخم های جراحی، سوختگی های درجه 2 یا بالاتر و زخم های بزرگ استفاده کرد.
برای سوالات بیشتر به آیدی تلگرام ما پیام دهید.