پانسمان زخم دیابتی

زخم دیابتی یکی از شایع ترین مشکلات بیماران دیابتی است که در صورت عدم درمان به مشکلات زیادی منجر می شود که حادترین آن قطع عضو بیمار است. برای اطلاعات بیشتر درمورد پانسمان زخم دیابتی با ما همرا باشید

برای پیشگیری و درمان زخم دیابتی و به خصوص برای جلوگیری از گسترش آن راهکارهای زیادی وجود دارد که بهترین آن پانسمان کردن زخم بیمار است.

نحوه پانسمان زخم دیابتی برای جلوگیری از گسترش عفونت و همچنین عدم ایجاد زخم های جدید اهمیت زیادی دارد.

مبتلایان به دیابت ممکن است در معرض ابتدا به زخم دیابتی، عفونت و عوارض این عفونت ها باشند. زخم  دیابتی احتمال بستری شدن بیمار را بالا می برد و نیاز به قطع عضو دارد. تا 11.8% از مبتلایان به دیابت زخم دارند و بسیاری از آنها نیاز به جراحی پیدا می کنند. که یعنی مراقبت از زخم دیابتی پا و همچنین ممانعت از ایجاد آن بسیار مهم است.

زخم دیابتی را چگونه بشوییم؟

انواع مختلفی از محلول های پاکسازی کننده از جمله سالین نرمال، ضد عفونی کننده، شوینده ها،یا مواد ضد عفونی کننده را می توان استفاده کرد.

محلول های ضد عفونی کننده را میتوان با سواپ روی زخم قرارداد یا روی زخم اسپری کرد.زخم ها را می توان در محلول تمیز کننده به طور کامل شست یا در طی حمام کردن از یک سطل یا لگن استفاده کرد. تمیز کردن می تواند باعث ایجاد آزردگی و احتمالا درد شود.

گاهی برخی پمادها را می توان برای درمان زخم ها که مواد فیبری، مواد زردی شبیه به زخم سوختگی، پوشیده اند، استفاده کرد. سایر پماد ها برای زخم دیابت شامل پمادها یا کرم های ضد باکتریایی عمومی می باشند که می توان برای تمیز نگه داشتن زخم از آنها استفاده کرد. برای درمان قطعی زخم دیابتی موثر است.

پانسمان زخم دیابتی

نحوه پانسمان زخم دیابتی به چه صورت است؟

گفتیم که احتمال بروز زخم در اثر سایش و برخورد جسم به موانع مختلف در بیماران رخ می دهد.به همین دلیل بیماران دیابتی از سایر افراد نیاز بیشتری به آشنایی با بهترین روش برای درمان زخم دیابتی یعنی پانسمان زخم دارند. نحوه پانسمان زخم دیابتی بسته به سطح و نوع زخم بستگی دارد.

به علاوه با توجه به اینکه زخم در کدام قسمت ایجاد شده باشد ممکن است در خانه قابل انجام نباشد. به منظور انجام پانسمان،پزشک ابتدا سطح زخم را مشخص می کند و بعد از تعیین درجه آن نوع پانسمان را انتخاب می کند.نکته مهم در پانسمان زخم این است که راحتی و قابل تحمل بودن برای بیمار است، به گونه ای که فرد احساس راحتی بکند و در عین حال از آسیب بیشتر زخم جلوگیری کند.

انواع پانسمان زخم

انواع مختلفی از پانسمان برای زخم دیابتی وجود دارند که نوع آن را باید بر اساس شدت زخم، عمق،وسطعت و محل زخم مشخص کرد.

پانسمان نچسب: اولین نوع پانسمان ها برای زخم دیابتی است این پانسمان کمک میکند که محیط اطراف زخم مرطوب بماند و بیشتر برای افرادی مناسب است که دچار تنگی عروق بوده و استفاده از دیگر پانسمان ها میتواند خون رسانی به ماکن زخم را دچار مشکل کند.

نکته مهمی که در مورد این پانسمان است تازه بودن زخم برای مدت طولانی تر است که احتمال بروز عفونت را ایجاد می کند در نتیجه در صورت نیاز به انجام این پانسمان پزشک باید با مصرف آنتی بیوتیک از ابتلای بیمار به عفونت جلوگیری کند.

پانسمان هیدروکلوئیدی: این نوع پانسمان نسبت به نوع قبلی اتصال بیشتری با زخم داشته و تا حدی جاذبه رطوبت است برخی از انواع این پانسمان نسبت به بخار آب نیز غیر قابل نفوذ می باشند. این پانسمان بیشتر به منظور جذب ترشحات استفاده می شود و زمانی که بیمار برای مدت زمان یک هفته یا بیشتر نیاز به تعویض پانسمان نداشته باشد میتواند از این نوع استفاده کند.

پانسمان فوم: جز سبک ترین پانسمان ها می باشد که قابل تغییر شکل و اندازه متناسب با زخم بوده و چون قدرت جذب بالایی دارند به زوتر خشک شدن زخم کمک می کنند.

پانسمان هیدروژل: قابل استفاده برای زخم های خونریزی شدید یا متوسط می باشد و به خصوص برای زخم هایی که حالت چرکی دارند انتخاب مناسبی است.

پانسمان آلژینات: آخرین نوع پانسمان که دارای میزان قدرت جذب بوده و در ایجاد مانع خونریزی قوی تر از سایر پانسمان ها عمل می کند پانسمان آلژینات است که به دلیل برخودداری از کلسیم آلژینات از رشد باکتری ها و در نتیجه عفونت نیز جلوگیری می کند

پانسمان زخم دیابتی

در پانسمان زخم دیابتی به چه نکاتی توجه شود؟

در صورتی که درمان قطعی زخم پای دیابتی نیاز به پانسمان داشته باشد، ابتدا باید وضعیت زخم بررسی شود، ممکن است زخم سطحی تا حدودی التیام پیدا کرده باشد اما عفونت و آلودگی ها به لایه زیر زخم نفوذ کرده باشند به همین دلیل بررسی چندجانبه زخم برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی الزامی است.

همچنین بسته به نوع زخم و وضعیت ترشحات آن  نیز باید به نحوه پانسمان زخم پای دیابتی دقت شود، همان طور که در بخش قبل گفته شد هر پانسمان شرایط به خصوصی برای پا ایجاد می کند و مراقبت آن متفاوت است بنابراین بیمار باید با نحوه مراقبت از پانسمان نیز آشنایی داشته باشد.

چگونه از پای خود مراقبت کنیم؟

پای خود را مرطوب نگه داریم بهتر است برای خرید کرم از دکتر خود مشاوره بگیرید.

کنترل سطح گلوکز می تواند در بدن شما به ترمیم سریعتر و مبارزه با عفونت موثر باشد.

راه های ارتباطی ما: اینستاگرام، تلگرام،مدیریت کلینیک : 09168403168☎