درمان زخم پای دیابتی در خانه

دیابت چیست؟

افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، ممکن است دچار زخم های غیر عادی شوند که با زخم های معمولی متفاوت است. علاوه بر این ممکن است این بیماران به خاطر سایش و برش پوستشان نیاز به مراقبت و پانسمان داشته باشند. درمان زخم پای دیابتی در خانه بسیار حساس است. متاسفانه در 35 درصد مواردی که به دلیل عدم نکات بهداشتی و مراقبت های لازم، زخم پای افراد عفونت می کند و ناچار برای جلوگیری بیشتر عفونت قطع عضو مربوطه می شود. لازم است با درمان به موقعه و رزیم غذایی و جسمانی از ایجاد زخم های دیابتی جلوگیری کنید.نوروپاتی محیطی و ایسکمی اندام های انتهایی عوامل اولیه بروز زخم پای دیابتی است.برای درمان زخم پای دیابتی در خانه با ما همرا باشید. این دو عارضه در اثر بیماری شریان های محیطی به وجود می آیند. نوروپاتی و ایسکمی به ترتیب به معنای آسیب عصبی و کبود جریان خون می باشند. شناسایی و تشخیص سریع زخم پای دیابتی و مراجعه به پزشک متخصص بزرگترین قدم در جهت درمان اولیه به موقعه خواهد بود. درمان های خانگی و سنتی متفاوتی برای درمان زخم های دیابتی وجود دارد. استفاده از این درمان ها زیر نظر پزشکان و در کنار درمان های تخصصی تاثیر مثبتی  بر فروند بهبود بر جا می گذارند. اتکل کامل به این درمان های خانگی بدون مراجعه به پزشک متخصص خطرات جبران ناپذیری به جا خواهد گذاشت.

تشخیص زخم پای دیابتی

نوروپاتی دیابتی سیستم ایمنی را ضعیف و توانایی بدن بیمار را برای مقابله با عفونت را به مشکل می اندازد. نوروپاتی محیطی ناشی از دیابت یک عامل سرعت بخش در بروز 90 درصد زخم های دیابتی است. اعصاب حسی افراد را قادر به احساس درد، دما و.. مختل میکند. فرد به دلیل بی حسی در پای خود بریدگی، سوختگی، یا قرارگیری پا در سرمای شدید را متوجه نمیشوند و امکان دارد زخم یا ناحیه آسیب دیده عفونی شده یا در اثر توانایی اندک بدن در مقابله با عفونت به خوبی التیام پیدا نکند. نوروپاتی سبب ضعف عضلانی در مچ پا میشود و باعث تغییر و بروز بدشکلی در نحوه پا شده است. انگشت چکشی، بیماری پای شارکوت و انحراف شست پا این موارد در بروز زخم پای دیابتی نقش مهمی دارند و با ایجاد فشار غیر عادی به نواحی کف پا سبب ابتلا به زخم می کند. کفش هایی که به خاطر ناهنجاری ها و بدشکلی ساختاری قادر به پوشیدن نیستند ممکن است در اثر اصطحکاک با انگشتان سبب بروز زخم و تاول بر روی نواحی بی حس پا شوند. زخم در صورت عدم درمان می تواند عفونی شده، و به استخوان سرایت کرده و باعث استئومیلیت شود. که یک بیماری جدیست که نیازمند جراحی است. زخم های پا به خاطر خراش های کوچک، بریدگی ها یه زخم عمیق پوست باعث عفونت می شود که به آرامی بهبود می یابند رسیدگی به زخم به محض دیدن آن حیاتی است. اثرات ترشح بر روی جوراب، سوزش غیر عادی، قرمزی و تورم، بافت سیاه شده در اطراف زخم، بوی نامطلوب در صورت پیشرفت زخم علائم و نشانه های زخم دیابتی است. تشخیص زخم در مراحلی که یک زخم سطحی و ساده است بسیار اهمیت دارد. این کار با بررسی منظم قابل انجام است و تاثیر بسیار زیادی برای جلوگیری از زخم پای دیابتی است. عفونت استخوان و پوست، زمانی که عفونت وارد استخوان شده و توده چرکی به نام آبسه تولید میکند، زمانی که جریان خون قطع می شود و پوست میمیرد که به آن قانقاریا گفته می شود، آسیب به عصب ها سبب ضعیف شدن عضلات پا می شوند، و قطع عضو از جمله مشکلات ناشی از زخم پای دیابتی است.

درمان زخم پای دیابتی در خانهدرمان زخم پای دیابتی در خانه

درمان زخم دیابتی در خانه

برای درمان و جلوگیری از زخم همیشه قند خون خود را چک کنید. مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های عمیق و ترشحات البته به توصیه پزشک، کاهش فشار در ناحیه زخم مثل پوشیدن کفش مخصوص، گچ گیری یا استفاده از عصا و ویلچر، فراهم کردن یک جای مرطوب برای تسریع زخم، هرروز پاهای خود را چک کنید و با آب گرم شست و شو دهید، همیشه پای خود را با جوراب و کفش بپوشانید، اگر پایتان خشک است حتما با کرم های مرطوب کننده چرب کنید، از کفش های مناسب استفاده کنید، کمک بسیاری به درمان زخم پای دیابتی در خانه می کند. برای اطلاع از درمان قطعی زخم پای دیابتی کلیک کنید.

درمان گیاهی زخم دیابتی و سنتی هم وجود دارد که از نظر علمی مورد تایید کامل نشده است و استفاده از آن ها بدون در نظر گرفتن توصیه پزشک خودداری کنید.ولی در درمان زخم پای دیابتی در خانه موثر است. حالا با بعضی از این روش ها آشنا می شویم:

آلوئه ورا: برای درمان زخم پای دیابتی ممکن است سبب بهبود آن شود از طریق اثر بر روی التهاب، رشته سازی، تولید کلاژن، و بسته شدن زخم می شود. این اثرات  احتمالا به خاطر کاهش قند خون در ژل آلوئه ورا است.

روغن نارگیل:چرب کردن پا با روغن نارگیل خالص به تسریع بهبودی و افزایش میزان آنتی اکسیدان و افزایش کلاژن که نوعی پروتئین مهم در بهبود زخم است موثر است. اگر پوست حساسی دارید، مقدار کمی استفاده کنید یا آن را روی بخش کوچکی از پوست بمالید تا دچار تحریک شدگی و بسته شدن منافذ پوست نشود.

عسل: قرار دادن عسل بر روی زخم به خصوص عسل خام و غیربهداشتی، می تواند باعثدرمان زخم پای دیابتی در خانه عفونت مضاعف زخم شده و شرایط آن را حادتر کند. در صورت تمایل به استفاده از عسل حتما با پزشک متخصص مشورت کرده و درصورت تایید، از عسل های مخصوص و یا پانسمان های مخصوص طراحی شده بر پایه عسل استفاده کنید تا خطرات محتمل استفاده از این درمان برای شما پیش نیاید عسل دارای خواص آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و ضد التهاب است. می توان از عسل به عنوان پانسمان استفاده کرد تا زخم سریع تر بهبود یابد. اگرچه عسل از دوران باستان به عنوان دارویی برای درمان زخم ها استفاده می شود، اما فوایدش در درمان زخم دیابتی پا به تازگی کشف شده است. عسل به خاطر ویژگی های ناب و طبیعی در درمان زخم، روی زخم های دیابتی بیشتر از زخم های معمولی اثر می گذارد. بهتر است در موارد مراقبت های پوستی و درمان زخم، آن را در ۲۴ ساعت تا ۵ روز استفاده کنید.

روغن درخت چای: دارای خواص ضد عفونی کننده و آنتی باکتری دارد که به یک ضد عفونی کننده طبیعی برای زخم پای دیابتی معروف است.

سرکه: در بهبود زخم های قدیمی ساق پا که خوب نشده اند در بیماران دیابتی موثر است و در کاهش رشد باکتری ها تاثیر گذار است.

سوالات متداول

• آیا وازلین برای زخم های ناشی از دیابت در پا مفید است؟ کرم وازلین به تنهایی قادر به استریلیزه کردن زخم هاست و در صورت ترکیب شدن با درمان ریشه مشکل، می تواند روند بهبودی را سرعت بخشد. نشانه های درمان اولیه شامل قیمت پایین، کارایی و استفاده آسان است.
  • کدام پماد برای زخم پای ناشی از دیابت بهتر است؟ آنتی بیوتیک هایی مانند نئومایسین، جنتامایسین، و موپیروسین در صورت استفاده موضعی خواص آنتی باکریال تاثیر گذاری دارند. پماد های دارای نقره در فرمولاسیون با تاثیر گذاری مثبت به بازار آمده است.
  • آیا استفاده از بتادین برای زخم پای ناشی از دیابت مفید است؟ استفاده از بتادین قوی، پراکساید، جکوزی و خیس کردن توصیه نمی شود و این ها منجر به مشکلات بیشتری خواهند شد
  • آیا هیدروژن پراکساید برای زخم پای ناشی از دیابت خوب است؟ از هیدروژن پراکساید استفاده نکنید و از جکوزی یا وان، طولانی مدت استفاده نکنید زیرا روند درمان را کند می کنند و احتمال عفونت را بیشتر می کنند.

درمان زخم پای دیابتی در خانه

• آیا عسل برای زخم پای ناشی از دیابت خوب است؟ بین گزینه های بی شمار درمان، عسل انتخاب هوشمندانه ای است زیرا روند بهبود را دوچندان می کند.
  • آیا همه نوع عسل برای زخم پای ناشی از دیابت خوب است؟ خیر، شخص باید از عسل پزشکی که دارای خواص ضد عفونی کننده است، استفاده کند تا باعث برانگیختگی سیستم ایمنی بدن نشود.
  • با چه مواد پاک کننده ای زخم پای دیابتی را تمیز کنیم؟ از آب و صابون استفاده کنید مگر این که پزشک، پاک کننده دیگری را تجویز کرده باشد.
  • چرا زخم پای دیابتی ام خوب نمی شود؟ همانطور که قبلا اشاره کردیم، زخم پای ناشی از دیابت که بهبود نمی یابد اغلب نشانه پی ای دی است؛ زیرا زخمی که خوب نمی شود و روی پا، انگشتان یا مچ پا ظاهر می شود نشانه اختلال در سیستم عملکرد گردش خون است. این موضوع مهم است چون درمان های سبک پی ای دی برای کمک وجود دارند.
  • آیا استفاده از درمان‌های غیر تخصصی و غیرپزشکی برای زخم پای دیابتی موثر است؟ تاثیرات مثبت اکثر درمان‌های گیاهی و سنتی بر زخم بستر مورد تایید مراجع رسمی و پزشکی نبوده و عوارض احتمالی آن ها نیز ناشناخته هستند. بنابراین استفاده از آن بدون مشورت با بهترین پزشک زخم دیابت و تمرکز کامل روی این درمان‌ها باعث شدیدتر شدن زخم بیمار خواهد شد.
(کلینیک زخـم اهــواز: مشاوره و مراقبت و درمان پیشرفته‌ی انواع زخم‌های حاد و مزمن، زخم پای دیابتی، زخم بستر، زخم‌های عروقی و شریانی، زخم‌های عفونی، زخم‌های رادیوتراپی، زخم‌های نوروپاتیک غیردیابتی، زخم‌های ناشی از فاشیاییت نکروزان، زخم‌های ناشی حوادث و تروما و … در بالاترین سطح تکنیکی و کیفیت و به صورت چندتخصصی توسط حرفه‌ای‌ترین کارگروه پزشکی و دانشگاهی در استان خوزستان)
برای اطلاعات بیشتر مارا در اینستاگرام دنبال کنید.