هیپرگلیسمی (افزایش قند خون)

هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) به وضعیتی گفته می‌شود که در آن قند خون به‌شدت افزایش می‌یابد و همچنان بالا باقی می‌ماند. این عارضه نشان‌دهنده‌ آن است که بیماری قند شخصی از کنترل خارج شده است. بالاماندن قند خون به‌مدت طولانی می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند و بر چشم، قلب و کلیه تأثیر منفی بگذارد. این وضعیت در حالت خفیف، به‌راحتی درمان می‌شود اما در موارد متوسط تا شدید می‌تواند به‌شدت خطرناک باشد. در مطالب زیر، با علائم قند خون خفیف، متوسط و شدید آشنا خواهید شد.
قند خون بالا (هیپرگلیسمی) اغلب در آن دسته از افراد دیابتی دیده می‌شود که بیماری‌شان به‌خوبی کنترل نشده است. علائم قند خون بالا می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.

هیپوگلیسمی (کاهش قند خون)

قند خون خفیف
اگر سطوح قند خون شما همیشه بالاتر از محدوده‌ نرمالتان است (معمولاً ۲۰۰ تا ۳۵۰میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر در بزرگسالان و ۲۰۰ تا ۲۴۰میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر در کودکان) ممکن است شما به علائم خفیف قند خون بالا دچار شوید. در این‌صورت اگر مقدار زیادی مایعات بنوشید، احتمالاً بیش‌ازحد معمول ادرار خواهید کرد. ممکن است برخی از افراد مبتلا به دیابت هنگامی‌که میزان قند خونشان در این محدوده است، متوجه‌ هیچ‌گونه علائمی نشوند.

مطالعه بیشتر : درمان زخم پای دیابتی

هیپرگلیسمی چه علائمی دارد؟
در عارضه هیپرگلیسمی در برخی موارد ممکن است تا زمانی که قند خون بسیار بالا نرفته، هیچ علامتی بروز نکند. با این حال شایع ترین علائم هیپرگلیسمی عبارتند از:
– افزایش تشنگی و خشکی دهان از علائم هیپرگلیسمی هستند.
– در هیپرگلیسمی معمولا نیاز به دفع ادرار مکرر وجود دارد.
– تاری دید و خستگی از نشانه های هیپرگلیسمی هستند.
– از دیگر علائم هیپرگلیسمی می توان به کاهش وزن ناخواسته اشاره کرد.
– عفونت های مکرر مانند برفک، عفونت مثانه و عفونت های پوستی نیز از نشانه های هیپرگلیسمی هستند.
از نشانه های هیپرگلیسمی می توان به تاری دید و خستگی اشاره کرد.

بچه‌های کوچک قادر نیستند، علائم قند خون بالا را تشخیص دهند. بنابراین هر زمانی‌که والدین به قند خون بالا در کودکانشان مشکوک شدند، باید از آنها تست قند خون خانگی بگیرند.

اگر شما برای جایگزینی مایعات از‌دست‌رفته‌ ناشی از قند خون بالا مایعات کافی مصرف نکنید، ممکن است دچار کم‌آبی بدن شوید. بچه‌ها خیلی سریع‌تر دچار کم‌آبی می‌شوند.

اگر سطوح قند خون شما مرتبا بالا هستند (معمولاً بالاتر از ۳۵۰میلی‌گرم بر دسی‌لیتر در بزرگسالان و بالای ۲۴۰میلی‌گرم بر دسی‌لیتر در کودکان) ممکن است علائم متوسط تا شدید قند خون بالا را تجربه کنید. این علائم عبارت‌اند از:
– تاری دید
– تشنگی شدید
– سبکی سر
– پوست خشک، داغ و سرخ
– بی‌قراری
– خواب‌آلودگی یا اشکال در بیدار شدن از خواب.

در عارضه هیپرگلیسمی چه زمانی نیاز به مراقبت های فوری پزشکی هست؟
اگر شما همراه با هیپرگلیسمی هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید:
– احساس مریضی
– شکم یا معده درد
– تنفس سریع
– نشانه های کم آبی بدن مانند سردرد، پوست خشک و ضعیف و ضربان قلب سریع
– مشکلات خواب
این علائم می توانند نشانه ای از ابتلا به کتواسیدوز دیابتی یا سندرم هیپراسمولار باشند.

پیشگیری از هیپرگلیسمی:
برای پیشگیری از هیپرگلیسمی برنامه فعالیت بدنی روزمره خود را بطور مرتب انجام دهید و تمام احتیاطات لازم را حین ورزش بکار ببندید. قند خون خود را قبل و بعد ورزش آنگونه که پزشک دستور داده اندازه گیری کنید.
– اگر دیابت شما از نوع یک است درباره اینکه آیا وقتی قند خونتان بالاتر از ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر است ورزش کردن صلاح است یا نه با پزشک خود مشورت کنید.
– داروهای خود را آنگونه که توصیه شده، به مقدار مناسب و در زمان مناسب مصرف کنید. قند خون خود را بطور منظم اندازه گیری کنید. برنامه منظمی را که توسط پزشک تعیین شده اجرا کنید. نتایج آزمایشات قند خون توسط خودتان را یادداشت کنید و الگوی قند خون های بالا را ملاحظه کنید.
– اگر بیمار شده اید برنامه روز بیماری را بکار ببندید. برای پیدا کردن مهارت بیشتر در چگونگی کنترل مرض قند خود به فرا گررفتن آموزش های لازم ادامه دهید.