انواع سوختگی و درمان آن

انواع سوختگی و درمان آن

انواع سوختگی و درمان آن

سوختگی شرایطی است که حداقل یک بار یا چند بار در طول زندگی انسان رخ می دهد. سوختگی یک رویداد جدی است و اگر به درستی درمان نشود، ممکن است باعث مرگ یا عوارض شدید (اختلال در عملکرد یا بافت) شود. آسیب به پوست و دیگر بافت های عمیق بدن در اثر حرارت، برق، مواد شیمیایی و تابش به عنوان سوختگی تعریف می شود. از نظر پزشکی، سوختگی، از دست رفتن قدرت پوست در اثر حرارت زیاد است. سوختگی ها در اثر ریختن آب گرم، روغن داغ، شیر گرم یا تماس بخار در محیط خانه و همچنین در اثر تماس با جامدات داغ، تماس با مواد شیمیایی مانند اسیدی / قلیایی و به علت اثر جریان الکتریکی یا تابش نیز رخ می دهد.

انواع سوختگی

سوختگی های درجه اول: (سوختگی اپیدرمی) سطحی هستند. آنها بر روی لایه بالای پوست به نام اپیدرم تاثیر می گذارند. جای سوختگی ممکن است ورم کند ولی  به طور کلی پوست تاول نمی زند. زخم قرمز، خشک و دردناک است.بدون هیچ اسکاری بهبود می یابد. آفتاب سوختگی جز این موارد است.

سوختگی های درجه دوم: همچنین بخشی از لایه عمیق یا بخش میانی پوست که درم نامیده می شود، را تحت تاثیر قرار می دهد. سوختگی هایی است که در اثر ریختن آب داغ یا تماس با جسم گرم و شعله ور ایجاد می شود. آسیب به بافت بیشتر از سوختگی درجه ۱ است. سوختگی  بسیار دردناک و در معرض التهاب است. با پانسمان زخم، ممکن است زخم در مدت ۳-۲ هفته بهبود یابد. گاهی اوقات روش های درمان جراحی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

سوختگی های درجه سوم: سوختگی هایی است که روی کل پوست (همه لایه ها) تاثیر می گذارد. احساس درد در پوست ناپدید شده و رنگ ناحیه سوخته از صورتی تا قرمز به قهوه ای و سفید و زرد تبدیل شده است. این نوع سوختگی ها خود به خود بهبود نمی یابند. نیاز به جراحی و مراقبت خوب دارند. احتمال عفونت و ورم زیاد است. مدت زمان بهبود آن طول می کشد و جای سوختگی روی پوست باقی می ماند.

چگونگی درمان سوختگی

در سوختگی های  درجه ۱ در لایه بالای پوست آسیب وجود دارد. از خنک کننده پوست، داروهای بی حسی موضعی، مرطوب کننده ها و کرم های چرب در درمان می توان استفاده کرد. پوست ناحیه سوختگی در عرض ۲-۱ هفته به طور سطحی می ریزد.

در سوختگی های درجه دوم، لایه بالایی پوست به طور کامل سوخته است. در اثر تکثیر سلول ها از غدد چربی، غدد عرق و فولیکول های مو در زیر پوست سوختگی بهبود می یابد. با توجه به میزان از دست رفتن مکمل های پوستی که باعث بهبودی می شود، سوختگی های درجه دوم به دو دسته  سطحی و عمیق تقسیم می شوند. در سوختگی های سطحی درجه ۲، جای سوختگی نمی ماند اما در سوختگی های عمیق درجه ۲ بعد از بهبود، اسکار ناشی از سوختگی باقی می ماند. تاول ها در قسمت سوختگی باید محافظت شوند. زخم با پانسمان نوین کنترل می شود. دوره بهبودی در سوختگی های سطحی بین ۱ هفته تا ۱۰ روز و در سوختگی های عمیق  درجه۲، بین ۳-۲ هفته طول می کشد.

در سوختگی های درجه ۳، هیچ ضمائم پوستی برای تجدید پوست وجود ندارد. درمان با پوستی که از لبه های سوختگی ایجاد می شود انجام می شود. برای جلوگیری از بهبود زخم بد، پیوند پوست می تواند بر روی قسمت سوخته انجام شود. قمست های کوچک سوختگی با پانسمان بهبود می یابند ولی درمان قسمت های وسیع سوختگی زمان بر است و در طول این مدت، ابتلا به عفونت می تواند خطرناک باشد. سوختگی در مفاصل و گردن، سبب محدود شدن حرکات مفصلی و گردن می شود. پیوند پوست درمان را سریع تر می کند و مانع از دست دادن عملکرد می شود. جای سوختگی در قسمت هایی که پیوند پوست انجام می شود کمتر دیده می شود. درمان سوختگی های درجه ۲ و درجه ۳ باید توسط یک متخصص زخم انجام شود و با پانسمان کنترل شود.

مطالعه بیشتر : رابطه بین عفونت استاف و دیابت

درمان سوختگی از نظر متخصص زخم

سوختگی یک نوع آسیب است که منجر به نتایج بسیار بد می شود. نتایج از لحاظ ظاهری ناخوشایند است. با استفاده از بافت های خود فرد در درمان، علائم سوختگی می تواند کاهش یابد و آزادی حرکت به دست آید. هر گونه تغییرات پس از سوختگی به طور کامل اصلاح و یا حداقل نسبت به شرایط قبلی بهتر می شود. این یک روند طولانی است و جراحی پلاستیک باید در اسرع وقت انجام شود.