مقالات

فولیستاتین

فولیستاتین

فولیستاتین یک تحقیق بزرگ به رهبری دانشگاه لوند در سوئد، پروتئینی را در خون شناسایی کرده است که می تواند دیابت نوع 2 را تا نوزده سال قبل از شروع بیماری پیش بینی کند. این تحقیق در Nature Communications منتشر شده است. این نتایج بر اساس مطالعاتی است که 5318 نفر را طی 4 تا 19 سال در دو مکان مختلف در سوئد و فنلاند مورد بررسی قرار داده است.

دیابت نوع 2 یک اپیدمی جهانی در حال رشد است که 6 درصد از جمعیت جهان از این بیماری رنج می برند. با این حال، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را می توان با کنترل وزن، تغذیه درست و ورزش قبل از بروز بیماری کاهش داد. تشخیص زود هنگام دیابت نوع 2 قبل از بروز علائم می تواند به کاهش عوارض مرتبط با دیابت کمک کند.
ما دریافتیم که سطوح بالاتر پروتئین فولیستاتین در گردش خون، دیابت نوع 2 را تا 19 سال قبل از شروع بیماری، بدون در نظر گرفتن سایر عوامل خطر شناخته شده، مانند سن، شاخص توده بدن و سطح گلوکز خون ناشتا پیش بینی می کند. دکتر یانگ دی مارینیس، دانشیار دانشگاه لوند و سرپرست تیم تحقیق

فولیستاتین پروتئینی است که عمدتاً از کبد ترشح می شود و در تنظیم متابولیسم نقش دارد. این تحقیق این موضوع را بررسی کرده است که وقتی فولیستاتین در گردش خون بیش از حد بالا می‌رود چه اتفاقی برای بدن می‌افتد. با استفاده از داده‌های بالینی German Tübingen Diabetes Family Study  و تحقیقات زیست‌شناسی سلولی، محققان دریافتند که فولیستاتین باعث تجزیه چربی از بافت چربی شده و در نتیجه تجمع چربی در کبد افزایش می‌یابد. این به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

برای یافتن اینکه چه چیزی سطح فولیستاتین خون را تنظیم می کند، محققان مطالعه گسترده ی ارتباط ژنومی GWAS  را بر روی 5124 نفر از سوئد، بریتانیا و ایتالیا انجام دادند و نشان دادند که سطح فولیستاتین به طور ژنتیکی توسط پروتئین تنظیم کننده گلوکوکیناز  GCKR تنظیم می شود. که بر چندین ویژگی یا صفت متابولیک تأثیر می گذارد.

دکتر یانگ دی مارینیس س می‌گوید: ین مطالعه نشان می‌دهد که فولیستاتین این پتانسیل را دارد که به یک نشانگر زیستی مهم برای پیش‌بینی دیابت نوع 2 در آینده تبدیل شود و همچنین ما را یک قدم به درک مکانیسم‌های پشت این بیماری نزدیک‌تر می‌کند.

یک ابزار تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی با استفاده از فولیستاتین به‌عنوان نشانگر زیستی برای دیابت نوع 2 از طریق استارت‌آپ بیوتکنولوژی Lundoch Diagnostics، که یانگ دی مارینیس، مدیرعامل آن است، در حال کار بر روی این است که این ابزار را تحت برنامه های ثبت اختراع در بازارهای جهانی تجاری کند. هدف این ابزار ارائه یک آزمایش خون ساده است، که در آن نتایج یک پانل نشانگر زیستی پروتئین را می توان در یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی قرار داده و در نهایت به بیماران یک نمره برای ارزیابی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده داد.

تلفن تماس: 06133372066

تلفن های همراه: 09168403168 | 09058131039

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *